ENRD Newsletter - Oktober 2015

/file/banneroctober-2015-depng_debanner_october-2015-de.png

 
          Facebook-logo   Twetter - logo   Youtube - logo   Linkedin - logo  
Neuigkeiten  
 
  LEADER/CLLD-Veranstaltungen auf der Expo in Mailand  
 
NRN-Sondertreffen, 24. September

Bei einem Sondertreffen der Nationalen Netze für den ländlichen Raum (National Rural Networks - NRNs) am 24. September wurde die bedeutende  Rolle der NRNs für die Verbesserung der Umsetzung von LEADER hervorgehoben. Entsprechend sollen Schwerpunkte der Arbeit der NRNs auf den Aufbau von Kapazitäten von LEADER lokalen Aktionsgruppen (LAGs)  auf Unterstützung transnationaler Zusammenarbeit   und die Sicherstellung des Erfahrungsaustauschs zur  effektiven Umsetzung des Multi-Fonds-Ansatzes im Rahmen vo LEADER/ CLLD gelegt werden.
Weitere Informationen finden Sie auf der
Website des Mailänder Treffens der NRN.

LEADER/CLLD-Konferenz, 25. September

In einer Konferenz zur Förderung lokaler Entwicklung durch Zusammenarbeit wurde das Potenzial für eine stärkere Unterstützung transnationalen Zusammenarbeit (transnational cooperation, TNC) in der neuen Förperiode zwischen LAGs – auch unter Beruecksichtigung von Partnern aus Drittländern - hervorgehoben, in die LAG – an denen. Zudem wurde die Notwendigkeit zur Harmoniserung der in den Mitgliedstaaten praktizierten Förderverfahren und eines in Echtzeit stattfindenden europaweiten Informations- und Gedankenaustauschs herausgestellt.
SBeispiele für Projekte im Bereich der transnationalen Kooperation (TNC), Keynote-Vorträge und die Ergebnisse der Workshops finden Sie auf der
Website der LEADER-Konferenz in Mailand.
 
 
 
ENRD Call zum Einreichen von „Good Practice“-Beispielen 
Die ENRD-Kontaktstelle sucht Beispiele für bewährte Verfahren („ Good Practices“) bei der Nutzung moderner Informations- und Kommunikationstechnologien (IKT) in ländlichen Gebieten: insbesondere Projekte, die unter dem Europäischen Fonds für die Entwicklung des ländlichen Raums gefördert wurden oder werden.

Ob die Einrichtung von Breitband-Internetzugang im ländlichen Raum, das Angebot neuer digitaler Dienste oder der Einsatz von IKT zum Beispiel fuer die Unterstützung des laendlichen Tourismus ioder des Aufbaus kurzer Lieferketten: Bitte senden Sie Ihre Projektbeispiele an david.lamb@enrd.eu. Eine Auswahl von Projekten und Initiativen wird im Laufe der kommenden neun Monate in die thematische Arbeit des ENRD zu „intelligenten und wettbewerbsfähigen ländlichen Räumen („smart and rural areas“) einfließen.
ELER-
Programm-
Zusammenfassungen ab sofort online 
 
Die ENRD-Kontaktstelle hat Zusammenfassungen von 38 der insgesamt 118 nationalen und regionalen Programme zur Entwicklung des ländlichen Raums 2014 - 2020 (ELER-Programme) 2014-2020 erstellt.
 
Die Zusammenfassungen enthalten  allgemeine Informationen über das vom jeweiligen Programmgebiet  und geben einen Überblick über die geplanten Ausgaben, Maßnahmen und Zielvorgaben nach Priorität und Schwerpunktgebiet für die EU-Politik zur ländlichen Entwicklung. Zusammenfassungen der weiteren ELER-Programme  werden Schritt für Schritt auf der ENRD-Website bereitgestellt.
 
Methoden für eine bessere Beteiligung von Stakeholdern
 
Der Abschlussbericht der thematischen Arbeitsgruppe “Beteiligung von Stakeholdern“ des ENRD ist ab sofort auf der Website des ENRD verfügbar.

In dem Bericht wird auf das erweiterte Mandat der nationalen Netze für den ländlichen Raum (NRN) hingewiesen, durch das verschiedene Interessengruppen auf einer gemeinsamen Plattform zusammengefasst und in die Politikgestaltung einbezogen werden können. Zu diesem Zweck sollten sowohl die europäischen als auch die nationalen Netze die Nutzung ihrer vorhandenen Instrumente  sowie Austausch und Peer-Learning zwischen den Mitgliedstaaten verbessern.
Neue EU-Projektdatenbank
 
Die Europäische Kommission hat vor Kurzem eine Online-Datenbank mit über 500 aus dem EU-Haushalt finanzierten Projekten mit ergebnisorientierten und effizienten Verfahrensweisen eingerichtet.

Die Projektdatenbank kann nach Ländern und Förderbereichen durchsucht werden und enthält derzeit 78 Projektbeispiele aus den Bereichen auf Landwirtschaft und ländliche Entwicklung. Hingewiesen sei in diesem Kontext auch auf eine neue Veröffentlichung der GD AGRI mit dem Titel „EU agriculture spending focused on results“.
 
Neuer Leitfaden zu Finanzinstrumenten  
 
Auf der Beratungsplattform fi-compass wurde ein neuer kurzer Leitfaden für die Ausarbeitung eines Aktionsplans für Finanzinstrumente (FI) unter den  Europäischen Struktur- und Investitionsfonds (ESIF) veröffentlicht.

Der Leitfaden vermittelt einen Überblick über den Lebenszyklus von Finanzinstrumenten, einschließlich ihrer Entwicklung, ihres Aufbaus, ihrer Umsetzung und Auflösung. Es werden die Hauptarbeitsschritte  in jeder dieser vier Phasen zusammengefasst und die Programmbehörden über die effizientee Nutzung von FI für Investitionen in Wachstum und Entwicklung informiert.
 
Letzter Aufruf für Schärding 2015!
 
Derzeit werden die letzten Plätze für das „European Rural Parliament“, das vom 4. bis 6. November 2015 in Schärding (Österreich) tagen wird, vergeben. Bei Interesse wenden Sie können sich hier
anmelden
 
Das European Rural Parliament wird den Höhepunkt des Ideenstroms der ländlichen Gemeinden und Akteuren in ganz Europa bilden. Auf der dreitägigen Veranstaltung werden Studienreisen, Workshops und Plenarsitzungen in ein europäisches Manifest für den  ländlichen Raum einfließen, das als Leitfaden für zukünftige Aktionen im Bereich der ländlichen Entwicklung dienen soll.
 
Forderung nach einem Weißbuch für den ländlichen Raum
 
Die Europäische Landbewegung, eine Vereinigung von 14 internationalen Organisationen, hat die Europäische Kommission aufgefordert, ein Weißbuch für den ländlichen Raum in der EU zu veröffentlichen.
Die Forderung beruht auf der Erkenntnis, dass das Potenzial der ländlichen Gebiete umfassend genutzt werden muss, um den territorialen Zusammenhalt sowie integratives, nachhaltiges und intelligentes Wachstum zu fördern. Es wird angeregt, in dem Dokument Themen wie das Gleichgewicht zwischen städtischem und ländlichem Raum, Zugang zu öffentlichen Dienstleistungen und zu einer hochwertigen Infrastruktur  zu berücksichtigen.
Merkblätter zu Partnerschaftsabkommen 2014-2020
 
Die ENRD-Kontaktstelle hat Merkblätter mit Eckdaten über die 28 Partnerschaftsabkommen (PA), die zwischen den Mitgliedstaaten und der Europäischen Kommission im neuen Programmplanungszeitraum unterzeichnet wurden, veröffentlicht.
 
Die Merkblätter gewähren Einblick in die Komplementarität  zwischen verschiedenen EU-Politiken und -Fonds unter besonderer Berücksichtigung des ELER in jedem Mitgliedstaat. ADie Merkblätter zeigen auch die Aufteilung des ELER-Budgets auf die einzelnen thematischen Ziele wie Forschung und Innovation, Umwelt und Ressourceneffizienz, Beschäftigung und soziale Eingliederung auf.
 
Kooperationsprojekte mit italienischen LAGs
 
Eine neue Studie untersucht Projekte zur territorialen Zusammenarbeit, die von lokalen Aktionsgruppen (LAGs) in Italien, die mit und ohne LEADER-Ansatz arbeiten. Die Studie ist auf Italienisch und Englisch verfügbar.
 
Die Studie befasst sich mit den Herausforderungen, die in den Planungs- und operationellen Phasen der Projektarbeit auftreten sowie mit wesentlichen Ergebnissen und Erkenntnissen aus über 330 Kooperationsprojekten. Sie umfasst zudem eine detaillierte Übersicht über die  Herausforderungen und Chancen im neuen Programmplanungszeitraum.
 
Forschungs- und Innovationsinitiativen
 
EIP-AGRI erstellte eine neue Broschüre, die einen Überblick über verschiedene, von der EU geförderte Initiativen für Forschung und Innovation vermittelt, diedarauf abzielen, Wissenschaftler, Landwirte, Forstwirte und die Industrie zusammenzubringen.
 
Die vorgestellten Initiativen behandeln Bereiche wie biologische Landwirtschaft, Umwelt und Klimawandel, Bioenergie, Bioökonomie und internationale Zusammenarbeit. Die Veröffentlichung unterscheidet zwischen Initiativen mit Schwerpunkt auf der Finanzierung von Forschungsaktivitäten einerseits und Networking und Erkennung des Forschungsbedarfs andererseits.
 
Entwurf für das Programm Horizont 2020
 
Die Europäische Kommission hat einen Entwurf des „Horizont 2020“-Arbeitsprogramms für 2016-2017, einschließlich besonderer Fördermöglichkeiten, zum Thema „Nachhaltige Ernährungssicherheit und ländliche Renaissance“ veröffentlicht.

Es wird erwartet, dass die EIP-AGRI nach der offiziellen Genehmigung des Programms Mitte Oktober 2015 eine Broschüre mit einem Überblick über die verschiedene  Horizont 2020-Calls mit Relevanz für Akteuere aus dem Feld der Landwirtschaft (einschließlich Querschnittsthemen wie „Greening the economy“ und „Kreislaufwirtschaft“) veröffentlicht. Siehe auch den Horizon 2020-Veranstaltungskalender mit einer Info-Veranstaltung über Calls  mit Bezug zur Landwirtschaft.
 
Stellungnahme des EWSA zu den neuen ELER-Programmen 
 
Der Europäische Wirtschafts- und Sozialausschuss (EWSA) hat vor Kurzem eine Stellungnahme zu den Programmen zur Entwicklung des ländlichen Raums (ELER-Programmen) für den neuen Programmzeitraum 2014-2020 angenommen.

Der Ausschuss begrüßte, dass der LEADER/CLLD-Ansatz zunehmend genutzt wird, und unterstrich die Bedeutung von technischer Unterstützung, Mentoring und Schulungen für alle beteiligten Interessenvertreter. In dem Dokument wird die Arbeit der europäischen Netzwerke für den ländlichen Raums im Hinblick auf die Verbreitung bewährter Verfahren und den Aufbau von Kapazitäten gelobt.

Veranstaltungskalender
 
     
12-15 October 2015  
Europe's Regions and Cities: Partners for Investment and Growth
Brussels, Belgium
The 13th edition of the European Week of Regions and Cities will hold numerous events on topics such as ‘regions in the energy Union and the single digital market;’ ‘SME development, innovation and job creation;’ and ‘urban and rural development and integration.’
   
13 October 2015  
Food Sovereignty and Urban-Rural Integration
Brussels, Belgium
This workshop will focus on learning from a new wave of food initiatives which are contributing to strong and lasting urban-rural links and are creating the foundations for a new generation of local development strategies and initiatives.
   
13-16 October 2015  
3rd World Forum on Local Economic Development
Turin, Italy
The event will discuss Local Economic Development as a tool to achieve a more comprehensive and equal development by including all territorial actors representing private, public and civil society sectors.
   
14-17 October 2015
Bringing Innovations to Organic Farming
Bratislava, Slovakia
This international scientific conference will present and discuss cutting-edge organic agriculture research conducted in Central and Eastern Europe.
   
15 October 2015
Fight Food Waste, Feed the Planet
Milan, Italy
 
The conference aims to contribute to the setting of EU and global directions for food waste prevention, focusing on the importance of effective inter-sector cooperation from farm to fork.
   
15-16 October 2015
Exchange Schemes Young Farmers
Brussels, Belgium
This event will discuss the needs of young farmers across Europe, provide an overview of exchange schemes for young farmers in EU and OECD countries, and launch a guidance on how to set up and improve such schemes.
   
18-20 October 2015
NATEXPO Trade Fair
Paris, France
This trade show for ecological and healthy food production will present the latest organic market trends and innovations.
   
18-21 October 2015
The Central-eastern EU Model for Competitive and Sustainable Agriculture and Rural Development
Zakopane, Poland
The conference will bring together researchers working on various approaches to competitive and sustainable agribusiness and rural development to discuss the central-eastern model of rural systems’ transformation.
   
19 October 2015
1st NRN Capacity Building Workshop on Self-assessment
Brussels, Belgium
The workshop will aim to develop the necessary elements for the self-assessment activities of the European and national rural networks, including evaluation questions and indicators, expected outcomes, and approaches to collect evidence.
   
19-22 October 2015
Sustainable Rural Development: Organic Farming and Eco-agritourism
Novi Sad, Serbia
The first DANUBIO international conference and exhibition of organic products will present achievements in the area of innovation and patents in organic farming and development opportunities for eco-agritourism.
   
20 October 2015
3rd European Rural Networks’ Steering Group Meeting
Brussels, Belgium
The meeting will take stock of networks’ activities up to now; debate and make proposals for ensuring networks’ governance structures are effective in responding to stakeholders’ needs; and propose priority activities for 2016.  
   
21 October 2015
Rural Sustainable Mobility and a Proactive Marketing Approach
Thessaloniki, Greece
This seminar will discuss a marketing approach to increase the use of public transport services in rural and peri-urban areas and present several campaigns from across Europe that have successfully implemented the approach.
   
21-22 October 2015
The Future of Food - the Future of Biodiversity?
London, UK
This symposium will bring together experts and leading voices from farmers' groups, food suppliers, retailers, conservationists, scientists, NGOs and policy-makers to debate on sustainable solutions to the growing challenge of balancing food security and environmental protection.
   
21-25 October 2015
Supporting High Nature Value Farming in Europe
County Clare, Ireland
The conference will gather farmers and members of the European Forum on Nature Conservation and Pastoralism to discuss ways to sustain ‘pastoral’ farming through policy, research, funding, innovation, empowerment and networking.
   
22-23 October 2015
Common Agricultural Policy: New Developments after the Reform in the First Pillar
Maastricht, the Netherlands
The seminar will examine in detail the various implications of the CAP reform on the first pillar, including issues such as direct payments, market measures, repercussions on the second pillar (coherence and avoiding double financing), and specific issues of financial management.
   
22-23 October 2015
Towards a Citizens’ Agricultural Policy
Edinburgh, UK
The event will focus on democratic food governance by identifying issues that the CAP must tackle and potential solutions, actors who should participate in shaping food policy, and ways to strengthen capacities for advocacy.
   
22-25 October 2015
Rural Youth Workshop - More Space for Young People in Rural Europe!
The Netherlands
The workshop will discuss the participation of an active youth force in rural economies and local development.
   
26-27 October 2015
Common Agricultural Policy: New Developments after the Reform in the Second Pillar
Maastricht, the Netherlands
This seminar will examine in detail the various implications of the second pillar reform, the changes requested, and the consequences for national administrations and other stakeholders. Specifically, it will cover the new risk management measures to be funded by the second pillar (i.e. insurances and funds) and the new European networks.
   
26-28 October 2015
National LEADER Meeting
Willingen, Germany
The event will gather stakeholders to exchange on LEADER/CLLD implementation aspects, find out about LEADER-related news from across Europe, network and discuss cooperation opportunities.
   
29 October 2015
fi-compass Seminar on EAFRD Financial Instruments
Riga, Latvia
This one-day seminar aims to increase participants’ understanding of how Financial Instruments for agriculture and rural development can help efforts to deliver the objectives of the EAFRD in 2014-2020. It is aimed at RDP implementation stakeholders.
   
4-6 November 2015
2nd European Rural Parliament
Schärding, Austria
The event will gather around 300 delegates from over 40 European countries in the aim of strengthening the voice of rural communities and promoting exchange of good practice and cooperation among them.
   
17 November 2015 
3rd Innovation Sub-group Meeting
Brussels, Belgium
The meeting will discuss the state-of-play of EIP- AGRI in Rural Development Programmes and EIP priority work themes for 2016. It will further aim to facilitate links and information flows among partners and prepare for the European Rural Networks’ Assembly.
   
17-18 November 2015
A Practical Guide to the Common Agricultural Policy
London, UK
This Agra-Europe seminar will provide valuable insights into various aspects of the new CAP, including the new rural development regulation and how it impacts on the EU agri-environmental policy and the rural economy.
   
18 November 2015
1st Meeting of Thematic Group "Smart and competitive rural areas"
Brussels, Belgium
The Thematic Group will look at how to improve market access for rural producers, how to make rural areas competitive, and the tools required to support this, including ICT and advisory services
   
18-19 November 2015
Rural Development 2015: Towards the Transfer of Knowledge, Innovations and Social Progress
Kaunas, Lithuania
The conference is the annual platform for international scientific interdisciplinary discussion on rural development and innovations.
   
24 November 2015
RDP launch event
Brussels, Belgium
The conference will present an overview of Rural Development Programmes (RDPs) across the EU and discuss questions relating to implementation bottlenecks, scope for simplification and good practice on programming and result reporting, including the role of networks.
   
24-27 November 2015
Info Week on Horizon 2020 Work Programme 2016-2017
Brussels, Belgium
This three-day event will overview the European Commission’s calls for projects under ‘Societal Challenge 2: Food security, sustainable agriculture and forestry, maritime and maritime inland water research and bio-economy’.
   
26 November 2015
2nd European Rural Networks’ Assembly Meeting
Brussels, Belgium
The Assembly will take stock of networks’ activities in the context of the strategic framework it set at its first meeting in January 2015 and make proposals for the Rural Networks’ priority activities in 2016.
   
1-2 December 2015
EU Agricultural Outlook Conference
Brussels, Belgium
The event will discuss challenges facing the farm sector, including sustainable agriculture adapting to/mitigating the effects of climate change, the functioning of the food supply chain, and the latest projections on the outlook for EU dairy, meat and arable crop markets.
   
2 December 2015  
RETHINK Project Final Conference
Brussels, Belgium
The topic of the conference is “Rethinking the Links between Farm Modernisation, Rural Development and Resilience in a World of Increasing Demands and Finite Resources”.
   
ENRD Contact Point
Rue de la Loi, 38 (bte 4)
B-1040 Bruxelles
+32 2 801 38 00
info@enrd.eu
www.enrd.eu